FLYINGE RYTTARFÖRENING

Flyinge Ryttarförening grundades 1945 och hette då Flyingeortens Lantliga Ryttarförening. Verksamheten bedrevs till viss del i det ”lilla ridhuset” på nuvarande Flyingestiftelsens anläggning. Tävlade gjorde man mot andra lantliga ryttarföreningar i trakten, under gemytliga former, ute på ängarna öster om Stiftelsen. Träning bedrevs också på Rosengård som ligger intill den plats där den nuvarande anläggning Granelundshallen byggdes. Eldsjälar ligger bakom uppförandet av ridhuset och 1988 stod det klart.

Flyinge Ryttarförenings emblem föreställer eken på den s.k. Warren Hastingsbanan på Flyingestiftelsen. Warren Hastings var en fullblodshingst, verksam på Flyinge i slutet på 1800-talet. Hingsten har sin gravplats vid den pampiga eken som står i mitten av parken framför Kungsgården. Förr tävlades det i hoppning på den vackra banan.

Granelundshallens cafeteria ”Elsas”, är döpt efter Elsa Bengtsson, som under drygt 20 år varit en klippa för föreningen. ”Elsas” ligger på andra våningen med utsikt över båda ridhusen och är förenings samlingspunkt. Elsa är tillsammans med Rolf-Göran Bengtsson föreningens två hedersmedlemmar.

Genom gemensamt beslut i de båda föreningarna år 2020, slogs Flyinge Ryttarförening ihop med den förening, Flyinge Ridhusförening, som bildades i samband med uppförandet av Granelundshallen. Föreningen heter efter sammanslagningen Flyinge Ryttarförening.

Flyinge Ryttarförening arrangerar allt från klubbtävlingar till lokala och regionala tävlingar. Alla grenar är representerade för såväl häst som ponny. Att arrangera tävlingar är en viktig del av föreningens verksamhet, vilket även främjar samarbetet mellan medlemmarna på ett positivt sätt.

Flyinge RF verkar i en trakt med invånare med stort intresse för häst och ridning. Det är sittande styrelses ambition att driva – med medlemmarnas hjälp – en ryttarförening med hög nivå på föreningens utbildning, aktiviteter och övriga arrangemang.